Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@10:18:37 GMT

منظور از صراط در سوره حمد اهل بیت (ع) است

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۴۱۷۷۲

منظور از صراط در سوره حمد اهل بیت (ع) است

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

منفعت تذکر برای انسان‌هایی که دل نرم و قلب خاشع داشته باشند/ قرآن؛ درمان‌کننده دل‌های با ایمان

پیغام دوست

در روز جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ مصادف با اول محرم ۱۴۴۱ «پیغام دوست» به‌ شرح زیر است:

راه آنان كه گرامى‏‌شان داشته‌اى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان (حمد، ۷)

صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ (الحمد، ۷)

این آیه که درخواست انسان مؤمن به درگاه خداوند است در سوره حمد قرار دارد که هر مسلمانی در شبانه‌روز حداقل ۱۰ نوبت آن را تکرار می‌کند. فخر رازی که از مفسران اهل سنت است می‌گوید در اینجا نمازگزار به ارواح پاک و مطهر متوسل می‌شود تا به برکت وجود آن‌ها خداوند او را در صراط مستقیم قرار دهد. بی‌تردید در ذهن این مفسر اهل سنت توسل و تمسک به ارواح پاک و مطهر اهل بیت (ع) بوده است.

همچنین از امام صادق (ع) روایت است که فرمود: منظور از صراط که نمازگزاران در سوره حمد از خداوند درخواست می‌کنند ما اهل بیت هستیم. بنابراین از جمله مهم‌ترین درخواست هر مسلمانی خواه شیعه و خواه اهل سنت توسل به اهل بیت (ع) است.

در نتیجه نمازگزار با قرائت این آیه، از خداوند می‌خواهد که او را در مسیری قرار دهد که امام حسین (ع) در آن گام نهاده است و آن مسیر جهاد و شهادت در راه خداست.


یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.

انتهای پیام/۴۱۱۸/

منبع: آنا

کلیدواژه: شهادت قرآن اهل بیت امام حسین پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی سوره حمد پیغام دوست پیغام دوست اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۴۱۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!

حجاریان ضمن تلاش برای توجیه مسیر راهبردی اصلاح طلبان می کوشد که علاوه بر امید ضرورت مطالبه گری و نقد حاکمیت را به عنوان ماموریت این جریان معنادهی کن

سرویس سیاست مشرق- بررسی‌ها نشان می‌دهد که اصلاح طلبان ساختاری و لایه رادیکال جریان اصلاحات به منظور پیشبرد اهداف خود در حال دسته و پنچه نرم کردن با برخی اقتضائات درون – بیرون جریانی می باشد.

این جریان از سویی با ناامیدی، بی انگیزگی و عدم باور به راهبردهای رئوس جریان خود بوده و از جانب دیگر برخی راهبردهای رادیکالی را نیز در دستورکار خود دارد که نه تنها در چارچوب نظام نبوده بلکه معنای معارضه را نیز به نمایش می گذارد.

در این میان برخی از نیروهای فکری اصلاح طلبان که شیفت به امر اجتماعی به منظور ارتباط گیری با لایه ها و تشکیل کانون های اعتراضی و مطالبه گری را توصیه کرده اند تاکید دارند که برای انسجام بخشی در میان اصلاحات باید «امید» به منظور توزان قوا و تولید قدرت همسنگ در برابر حاکمیت را بارور ساخته و از سوی دیگر باید «نقد» در ساحات مختلف را به منظور تعریف خود به عنوان آلترناتیو وضع موجود را پیگیری نمود.

در همین رابطه سعید حجاریان که چندی پیش طی توئیتی استارت کنش سیاسی- انتخاباتی اصلاح طلبان را زده بود طی توئیتی نوشته بود: دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.

حجاریان در توئیت خود تلاش برای شکل دهی به یک جبهه بر اساس «سطح زندگی» و «سبک زندگی» را کلید زده بود. به طوری که می توان گفت ادعای افزایش نرخ بنزین عملا علی رغم تکذیب های مکرر آن توسط مسئولین به معنای تلاش برای تولید هراس در دهک های مختلف جامعه و به منظور تحریک جامعه اعتراضی بوده و برجسته سازی مساله طرح نور نیز در چارچوب کانونی سازی مساله آزادی های سیاسی- فرهنگی و تلاش برای بازنمایی ایجاد محدودیت ها معنا می یابد، تشکیل کانون‌های نقد از درون و کانون‌های شورش از بیرون راهبردی برابر از سوی رادیکال‌ها در روزهای اخیر است!

در این میان اما حجاریان بار دیگر در صفحه توئیتر خود به یک نقد مطرح‌شده از جمله‌اش اشاره کرد و نوشت: «منتقدی مجرّب نقدی بر این پست نگاشته‌ و بیان کرده‌اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره‌ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ‌/اصلاح‌اش تلاش کنیم».

وی تصریح کرده بود که به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی توأمان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی می‌دانم.

توئیت دوباره حجاریان اما نشان می دهد که پاسخ به توئیت وی از جانب اصلاح طلبان بیانگر فقدان روحیه امید در جریان اصلاحات بوده وی ضمن تلاش برای توجیه مسیر راهبردی اصلاح طلبان می کوشد که علاوه بر امید ضرورت مطالبه گری و نقد حاکمیت را به عنوان ماموریت این جریان معنادهی کند.

دیگر خبرها

  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • کشف ۷ کیلوگرم تریاک در شهرستان گناباد
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • پیغام هافبک پرسپولیس با شادی گل دردناک
  • اخراج استاد دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از فلسطین+ فیلم
  • «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • باید قدر و منزلت معلمان را به خوبی دانست/ لزوم رعایت عفاف و حجاب در جامعه